Zalety i zastosowania kontenerów do magazynowania i dystrybucji AdBlue na stacjach paliw
AdBlue to roztwór mocznika 32,5% w demineralizowanej wodzie. Stosuje się go w samochodach napędzanych dieslem. Jego zadaniem jest neutralizacja zanieczyszczeń, które emitowane się przez pojazdy z silnikami wysokoprężnymi. Płyn AdBlue trafia do katalizatora SCR (Selective Catalytic Reduction), który zlokalizowany jest w układzie wydechowym. Pod wpływem wysokiej temperatury mocznika rozkłada się, wydzielając amoniak, który reaguje z tlenkiem azotu i dzięki temu zamiast spalin do środowiska uwolnione zostają nieszkodliwe substancje – para wodna i lotny azot.
Płyn AdBlue dawniej był uzupełniany na punktach ASO w trakcie przeglądu. Z biegiem czasu obowiązek przeszedł na właścicieli samochodów, którzy mogą samodzielnie uzupełnić płyn na stacji paliw. Powszechność AdBlue na stacjach paliw to duża wygoda dla kierowców. Możliwość uzupełnienia go w wielu miejscach pozwala uniknąć sytuacji, w której brak płynu uniemożliwia dalszą jazdę. Warto wiedzieć, że gdy poziom płynu spadnie do zera, kierowca nie będzie mógł uruchomić silnika.
Jak uzupełnia się AdBlue na stacji paliw?
Płyn można uzupełnić na stacji paliw samemu w prosty sposób. W najnowszych samochodach pod klapką wlewu paliwa znajduje się niebieski korek. Spotyka się też auta, w których wlew znajduje się pod maską, w kieszeni bagażnika, we wnęce na koło zapasowe. Najprostszym sposobem na uzupełnianie płynu jest korzystanie z dystrybutorów na stacjach paliw. Początkowo znajdowały się one jedynie przy głównych szlakach tranzytowych, ponieważ korzystali z nich głównie kierowcy ciężarówek. Dzisiaj coraz częściej spotyka się kontenery z AdBlue nalewanym z pistoletu. Zaletą ich stosowania jest małe ryzyko rozlania płynu, a także automatyczne dozowanie, tj. przy maksymalnym napełnieniu pistolet się odbija i nie pozwala na dalsze przelewanie roztworu. Zwykle taka forma dystrybucji wiąże się również z niższymi kosztami niż w przypadku korzystania z innych form, na przykład płynu z butelki lub na stacji ASO.
AdBlue musi być przechowywany w specjalnych zbiornikach i kontenerach. Ponieważ płyn wywołuje korozję, materiały użyte do produkcji kontenera muszą być odporne na jego działanie. Komponenty używane przez firmę Jaas są zgodne z normą ISO 22241 (wcześniej DIN 70070 i 70071). Stosowanie kontenerów przede wszystkim bezpieczeństwo składowania i niewielkie koszty eksploatacji. W zależności od potrzeb możesz wybrać odpowiedni kształt i wymiary pojemnika.